donderdag 26 februari 2015

Voorjaarsklassiekers weekend 2015



Voorjaarsklassiekers weekend 2015
Dit weekend beginnen de voorjaarsklassiekers weer, op  zaterdag 28 februari zal de 70e Omloop Het Nieuwsblad worden verreden en op zondag 1 maart trekken de gladiatoren naar 
Kuurne - Brussel – Kuurne om daar voor de overwinning te strijden.

In 2014 versloeg de Engelsman Ian Stannard van team Sky Greg van Vermaet BMC in een lange sprint en  schreef zo de Omloop van het Nieuwsblad op zijn naam.
Sep Vanmarcke was de laatste Belgische winnaar in 2012 en Sebastian Langeveld schreef deze koers in 2011 op zijn naam voor Nederland.

Video beelden 2014: http://youtu.be/R26qV0boyKo
Website Omloop Het Nieuwsblad : http://www.omloophetnieuwsblad.be/nl/elite-men/


Tom Boonen slaagde er in om voor de 3e maal de semi klassieker Kuurne - Brussel – Kuurne te winnen in 2014, hij versloeg de Nederlander Moreno Hofland van  team Belkin in de eindsprint.
Bobbie Traksel is de laatste Nederlandse winnaar hij won deze koers in 2010.

Video beelden 2014: http://youtu.be/nUROSUzSkYo
Website Kuurne - Brussel – Kuurne: http://www.kuurne-brussel-kuurne.be/elite/


De  Omloop Het Nieuwsblad viert zijn 70 jarige bestaan.

Eén helling extra in Omloop Het Nieuwsblad, de bijkomende kuitenbijter is de Kaperij in Maarkedal.
De Kaperij is duizend meter lang, telt maximaal een ­stijging graad van 9 procent en is gemiddeld 5,5 procent steil. In de streek is deze bult ook bekend als het Bosgat.
De wedstrijd heette de eerste twee edities de Omloop van Vlaanderen. Dit lag echter qua naam te dicht bij de Ronde van Vlaanderen, daarom werd de wedstrijd in 1947 omgedoopt in Omloop Het Volk naar de organisator, de Vlaamse krant Het Volk. Deze is in 2008 opgegaan in Het Nieuwsblad en vanaf 2009 draagt de wedstrijd dan ook de naam Omloop Het Nieuwsblad. In de beginjaren koerste men van Gent naar Gent waar de finish lag in het Kuipke. Concurrerende kranten spraken dan ook van Gent-Gent. Vanaf 1950 al maakt men de Omloop selectiever door de hellingen in de Vlaamse Ardennen, waarbij de Muur van Geraardsbergen en de Bosberg hun entree maken in een belangrijke koers. In die editie worden ook de Kruisberg, Edelareberg, Kwaremont, Tiegemberg en Parikeberg opgenomen. In het middendeel van koers werden in de daarop volgende edities steeds meer hellingen en kasseistroken in de Vlaamse Ardennen opgezocht. In de laatste decennia was de Molenberg vaak de laatste helling waarna er nog een aantal kasseistroken volgden.

In 1995 was de finish voor de laatste maal in Gent. In 1996 startte men nog steeds in Gent, maar lag de finish in Lokeren. Kasseistroken vlak bij de finish zoals de Vogelzangstraat moesten voor selectie zorgen. Vanaf 2008 is de finish weer in Gent. De laatste helling is steevast de Molenberg en daarna volgen kasseistroken als de Paddestraat, Lippenhovestraat en Lange Munte. De laatste jaren is de Haaghoek steeds belangrijker geworden, de renners passeren hier 3 maal.

De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd, maar werd drie keer wegens slechte weersomstandigheden afgelast. De gebeurde dat in 1971, 1986 en 2004. In 1960 werd de wedstrijd ook niet georganiseerd wegens ruzie tussen de organisatie en de Internationale Wielerunie. Sinds 2005 maakt de wedstrijd deel uit van het Europese continentale circuit.

Sinds 2006 wordt er ook een Omloop Het Volk voor Vrouwen georganiseerd. Deze werd oorspronkelijk enkele weken na de editie van de mannen verreden. Vanaf 2010 vindt de wedstrijd op dezelfde dag plaats.
Hellingen[bewerken]
Sinds 1950 worden hellingen uit de Vlaamse Ardennen aan het parcours toegevoegd, hoewel voor 1950 al over de Kwaremont gefietst werd. In 1950 werden als hellingen toegevoegd Tiegemberg, Kwaremont, Kruisberg, Edelareberg, Bosberg (voor de eerste maal in een grote koers), Parikeberg en de Muur van Geraardsbergen.

De volgende hellingen moeten tijdens de Omloop Het Nieuwsblad in 2015 worden beklommen:

Leberg
Berendries
Muur
Valkenberg
Kaperij
Kruisberg
Taaienberg
Eikenberg
Wolvenberg
Leberg
Molenberg


Download Flanders Classics app:  http://app.flandersclassics.be/